Gündem

Terör saldırıları nedeniyle boşaltılan köylerine 29 yıl sonra gidebildiler

Hakkari’nin Çukurca ilçesinde terör olayları nedeniyle boşaltılan Kavuşak köyü sakinleri göç ettikleri köylerine 29 yıl sonra Kaymakamlık izniyle gitti. Kavuşaklı vatandaşlardan bir kısmı arıların yuva yaptığı kaya oyukları ve ağaç kovuklarındaki balı topladı.

Irak sınırındaki ilçeye bağlı Kavuşak köyü ve bağlı mezralarda yaşayanlar, terör örgütü PKK’nın saldırıları sonucu 1995’te köylerini boşaltarak kent merkezi ile çevre il ve ilçelere göç etti.

YAYLALARA ÇIKTILAR

Yerleştikleri yerlerde arıcılık yapan, farklı mesleklerde çalışan yöre sakinleri, bölgede güvenlik sağlanmasıyla yıllardır uzak kaldıkları ata topraklarına gidebilme imkanı buldu.

Kaymakamlıktan aldıkları özel izinle köye giden Madenli mezrası sakinlerinden bir grup, kovanlardan kaçan arıların yuva yaptığı yerleri tespit etmek için bölgedeki yüksek rakımlı yaylalara çıktı.

Saatlerce kayalık alanlara ve dik yamaçlara tırmanarak arıların yuva yaptığı kaya oyuklarını ve ağaç kovuklarını bulan vatandaşlar, petekleri bulundukları yerlerden çıkardı.

aa-20241022-35978455-35978447-hakkaride-29-yil-sonra-ozel-izinle-gittikleri-koylerinin-zorlu-arazisinde-kaya-bali-topladilar-min.jpg

“KÖYLERİMİZE 29 YILDIR GELMEMİŞİZ”

Dağları dolaşıp bal toplayarak geçimini sağladığını söyleyen yöre sakinlerinden Adil Yakın “Kaya balı kolay elde edilen bir ürün değil. Bulunduğumuz noktadaki yuvadan 3-4 kilograma yakın bal çıkardık. Çok zor bir iş. Çalıştığımız alan daha geniş olsaydı burada 20-25 kilograma yakın bal elde ederdik. Kaya balının kilogramı 5 bin lira. Yıllardır dağları dolaşarak ailemin geçimini bu şekilde sağlıyorum. Köylerimize, yaylalarımıza 29 yıldır gelmemişiz. Çukurca Kaymakamlığına bize izin verdiği için teşekkür ediyoruz. Artık köyümüze yerleşip tarım ve hayvancılık yapmak istiyoruz.” dedi.

aa-20241022-35978455-35978444-hakkaride-29-yil-sonra-ozel-izinle-gittikleri-koylerinin-zorlu-arazisinde-kaya-bali-topladilar-min.jpg

“TEKRAR GÖRDÜĞÜMÜZ İÇİN MUTLUYUZ”

29 yıl sonra köylerinin yaylalarına çıktıkları için mutlu olduklarını belirten Ali Sayır ise “Bulunduğumuz kayada 4 kilogram bal çıkardık. Burada daha çok bal var ancak çıkartamadık. Elimiz yetişmedi. Buradan elde ettiğimiz bal diğer ballara göre çok kaliteli ve farklı. Çok zorlu ve çetin şartlarda bala ulaşabildik. Yaylalarımızda kaya balı var. Kayalık alanlardan ve ağaçların kovuğundan çıkardığımız balı satarak ailemizi geçindiriyoruz. Köyümüz çok güzel bir yer. Uzun yıllardır gelmemiştik. Buraları tekrar gördüğümüz için mutluyuz. Burası bakir ve güzel bir coğrafya.” diye konuştu.